De Update #14 - Versterking

door Jasper en Lonneke
18 juli 2021
Reacties 1

Ja hoor! We zijn in Noorwegen! We zijn er nog maar net maar het is nu al fantastisch! We hebben al prachtige dingen gezien. Maar dat niet alleen, we hebben ook versterking. We reizen nu al een aantal dagen samen met Florine en Thijs van VanVerhalen. Wij volgen hun al een hele tijd via instagram en luisteren naar hun podcasts (en we hebben zelf ook een keer meegedaan, luister die aflevering hier). Daarnaast hebben zij samen met nog een ander stel Vanlife magazine opgezet. Ze zijn dus echte vanlife celebrities zou je kunnen zeggen en daarnaast zijn ze echt ontzettend gezellig. We lachen heel wat af samen. Maargoed laat ik eerst maar eens bij het begin beginnen.

De zondagochtend begon met zorgen dat de nieuwe update weer online kon worden gezet. Hier zijn we vaak wel een paar uurtjes mee zoet. Maar op de plek waar we stonden was dat geen straf. Een prachtig uitzicht over het water en aan het strand, geweldig. Die plek van die fossielen, weten jullie nog? Maar toen dit uiteindelijk klaar was zijn we een stuk naar het noorden gereden naar Rold Skov. Hier vonden we een plek aan het bos. En maakte we een heerlijke lasagne waarna we een wandeling door het bos maakte. Terug bij de bus hebben we heerlijk in de zon zitten lezen. Uiteindelijk vonden we toch dat we nog wat meer moesten bewegen en gingen we het rondje, wat we eerder hadden gewandeld, nog een keer hardlopen. De rest van de avond hebben we heerlijk verder gelezen met het geluid van jongeren (+/- 16-17 jaar) die zich op dezelfde plek aan het vermaken waren met elkaar. Het was vermakelijk daarnaar te kijken en terug te kijken op toen wij die leeftijd hadden (hahaha we voelde ons hierdoor wel een beetje oud).

De volgende dag stond een lekkere wandeling in Rold Skov op de planning. We hadden een leuke wandeling in de buurt gevonden van 11 km. Het was een prachtige dag en lekker warm dus toen we eenmaal aan de wandeling begonnen stonden de zweetdruppeltjes al snel op onze bovenlip. Gelukkig was de wandeling echt heel afwisselend, we beklommen grote heuvels, liepen door heidegebied en door een bos met allemaal krommen en gekrulde bomen die zo uit een horrorfilm had kunnen komen. We eindigde bij een uitkijktoren die zo wiebelig was dat we allebei twijfelde of we erop wilde gaan. Jap liep dapper door en riep van boven dat ik er niets aan miste door beneden te blijven. We hebben onderweg gezellig gekletst en het was echt een mooie omgeving die ons best wel verraste. Terug bij de camper hadden we allebei bere honger dus warmde we snel het restje lasagne van gister op. Ook konden we wel weer even een goede douche gebruiken en na deze work-out al helemaal. Dus gingen we naar een camping. Omdat we hier vooral op parkeerplaatsen staan is het gebruiken van de zonne-douche niet heel prettig dus daarom toch maar een camping. We vonden een mooie die in de duinen lag waar vandaan je ook zo naar het strand kon lopen. Hier hebben we een tijd op het strand in de zon liggen lezen. Ook gebruikte we de WiFi om Kas te feliciteren met zijn verjaardag en hun verhalen te horen over hun reis. En natuurlijk om onze ouders te bellen. En toen was het tijd voor de welverdiende douche. Voor wie nieuwsgierig is, hij scoorde helaas niet hoger dan een 6je. Toen Jap buiten nog even zat te lezen en Lon even naar de wc was dacht hij dat er een katje op bezoek kwam en onder de andere campingstoel ging zitten. Maar toen hij echt goed keek bleek het gewoon een vosje op zoek naar eten. Helaas zag het vosje hem al snel en rende hij weer weg voordat Jap een foto kon maken. Maar hij zat echt op een meter afstand. Echt heel gaaf!

De dag erna begonnen we met de camper taakjes. Op een camping is het altijd makkelijk om alles weer even bij te vullen en te legen. Daarna, omdat het zulk mooi weer was, besloten we nog wat langer te blijven om nog te genieten van het mooie strand. Maar de camping hadden we niet meer nodig, dus checkte we uit en parkeerde onze auto op de parkeerplaats. Op het strand hebben we weer heerlijk in de zon liggen bakken en onze boeken verder gelezen. We hebben allebei een spannend boek en willen snel verder lezen om het uit te krijgen hahah dus daarom was er veel focus op het lezen. De honger was uiteindelijk de motivatie om onze billen van het strand te slepen en terug te verplaatsen naar de camper. We lunchte op de parkeerplaats en daarna reden we door naar de volgende camper plek en het dorpje wat erbij lag. Het was een leuk toeristisch dorpje waar het echt druk was. En omdat het echt zomers weer was konden we de verleiding van een ijsje niet weerstaan. Nou we werden niet teleurgesteld. Echt het waren enorme ijsje, we hadden allebei twee bollen maar echt ze waren enorm, in Nederland had het zeker in verhouding gestaan tot 5 bollen. Maar het ijs was echt heel lekker en het hoorntje werd ter plekke gebakken. Na deze maaltijd liepen we nog even een rondje door het dorpje en richting het strand. Hier zagen we al snel allemaal auto’s geparkeerd staan op het strand. We hadden wel al eerder gezien dat kamperen en parkeren op het strand mogelijk is op meerdere plekken in Denemarken maar we hebben nu al 2 keer vastgezeten alleen al in de buurt van het strand. Dus wij wilde voor deze mogelijkheid skippen. Tot we zagen wat voor auto’s en campers er geparkeerd stonden op het strand. Dus onder de noemer, “als zij het kunnen dan kunnen wij het ook”, reden we er toch maar naar toe. Het zag er namelijk super uit. Er was nog een kleine twijfel voordat we erop reden maar we gingen ervoor. En het ging echt supermakkelijk. We bouwde ons kampementje op en waren echt super blij met deze fantastische plek. Het was redelijk druk maar er was plek genoeg dus iedereen gaf elkaar lekker de ruimte en er hing een heel gezellige sfeer. Het kon niet beter. Snel de SUP eruit en het water in. Ik wilde in eerste instantie meegaan maar besloot dat de golven toch iets te hoog waren. Dus besloot ik toch maar lekker op de kant verder te lezen in mijn boek. Jap ging wel en heeft bijna de rest van de middag gesurfd (geprobeerd) en geSUPt op de golven. Hij was helemaal gesloopt toen hij in het water uit kwam. ‘s Avonds raakte nog aan de praat met onze Zwitserse buren waar we een tijd mee hebben gekletst en de rest van de avond hebben we heerlijk van het geluid van de zee genoten.

Omdat het zo’n fijne plek was en het ultiem strand weer was bleven we gewoon lekker nog een nachtje. We hebben de hele dag niks anders gedaan als lezen, suppen en relaxen op het strand. Tussendoor zijn we nog naar het stadje gelopen voor een heerlijke ijskoffie en we hebben ‘s avonds wat gegeten in het dorpje. Helaas was deze maaltijd niet om over naar huis te schrijven… Daarna hebben we nog even lekker een avondwandeling gemaakt over het strand richting een aantal bunkers uit de tweede wereldoorlog die bijna allemaal van de duinen waren afgegleden door erosie. Op de terug weg kwam er echt een flinke zee mist op zetten dus de rest van de avond hebben we lekker binnen gezeten en gelezen.

En daarna was het dan zover, we gingen op weg naar Noorwegen. De eerste stap was om de auto weer van het strand af te krijgen. Nou wat denken jullie, zijn we er ineenkeer uit gereden of niet? Stop met lezen…en laat even weten in de reacties wat jullie denken… nee niet stiekem verder lezen…is het gelukt? Nou het is ons gelukt. Vooral het hellinkje op om weer bij de straat te komen was nog even een uitdaging maar het lukte in een keer. Haha voor de verandering… Daarna gingen we op weg richting Hirtshals waarvandaan we de boot naar Noorwegen zouden nemen. Maar de boot vertrok pas om 12.15 uur dus we hadden nog de tijd om eerst een tussenstop bij een mooie vuurtoren midden in de duinen te maken. Hier waren we precies op tijd om de drukte te voorkomen en hebben we rustig nog even rond kunnen kijken en met de drone kunnen vliegen. Het was echt een bijzonder gezicht zon vuurtoren middenin de zandduimen. Maar er was geen tijd om te lang rond te hangen want we mochten de boot niet missen.

De bootreis ging allemaal voorspoedig, we moesten natuurlijk ons COVID paspoort laten zien en de nodige vragen beantwoorden. Vooral of we geen/niet te veel alcohol meenamen, naatuuuurlijk niet ?. En toen….toen waren dan eindelijk in…Noorwegen. Met een omweg via Nederland waren we dan toch hier uitgekomen. We hadden al een tijdje contact met Florine en Thijs, die twee dagen eerder de boot hadden. En omdat ze dezelfde kant op gingen, reden we naar hun mooie kampeer plekje toe. Die was nog 2 uur rijden. Maar dat is hier echt totaal geen straf, want wat een uitzichten zeg. Echt om elke bocht of wanneer we weer uit een tunnel kwamen zagen we de mooiste uitzichten op fjorden en bergen. Echt Noorwegen is nu al fantastisch en we zijn maar net begonnen. De rest van de avond hebben we supergezellig met Thijs en Florine gekletst overal vanalles en nog wat.

We werden vandaag echt op een fantastische plek wakker en het weer was perfect, we liepen nadat we ontbeten hadden met Thijs en Florine zo naar het meertje. Met echt een geweldig uitzicht op de bergen en het water was als een spiegel zo glad. We hebben hier heerlijk gezwommen en Lon lekker gedobberd in haar bandje. Het was een geweldig begin van de dag. Het weer was ook echt fantastisch. We besloten om nog samen met Vanverhalen door te reizen naar de eerste grote stop, de Preikestolen. Onderweg hebben we samen geluncht en hadden we het plan bedacht om op een wildkampeerplek te gaan staan en dan met 1 auto naar het begin van de hike te rijden. Vooral omdat je hier moest betalen voor het parkeren en zo konden we de kosten delen. We blijven Hollanders he! Hahah. Dus was het auto parkeren en gaan met die banaan. Het zou een tocht van 4 km naar boven en 4 km naar beneden worden. En daarbij moest flink geklommen worden. Om de meeste drukte te vermijden gingen we pas rond 17.45 uur lopen. En dat was echt een fantastische beslissing. We kwamen alleen maar mensen tegen die juist op weg naar beneden waren. Er waren een aantal mensen die hetzelfde idee hadden maar echt niet veel. We kletste onderweg gezellig en we stopte regelmatig om van de mooie uitzichten te genieten. Na 1.30 uur lopen kwamen we bij ons eindpunt, de Preikestolen. Wat een gaaf uitzicht was dat, met een uitstekende rots met verre uitzichten over de mooiste fjorden. Wat is dit geweldig mooi. Hier hebben we in alle rust foto’s kunnen maken omdat er echt weinig mensen waren en iedereen wachtte netjes op hun beurt. Ook hebben we hier even lekker een boterhammetje gegeten waarna we weer terug zijn gelopen naar beneden. Onderweg zagen we nog een hele hoop tentjes staan wat echt superleuk was. Wat een geweldige manier om zo te kamperen. Midden in de natuur, aan een meer echt heerlijk met zulke mooie uitzichten om je heen. Eenmaal beneden gingen we snel naar onze slaapplek en konden we voldaan onze oogjes dicht doen.

De volgende dag begon het helaas met miezeren en het is de rest van de dag niet meer gestopt. Dit maakte ons extra blij, dat we een dag eerder al op preikestolen waren met prachtig weer. We werden s’ochtends wakker langs de weg en dronken nog even onze koffie aan de rand van het meertje in de buurt waarna we richting de volgende plek vertrokken, 2 uurtje rijden verder op. We moesten onderweg weer met een pontje en reden weer langs de mooiste fjorden met eilandjes erin en mooie bergketens. Zulke uitzichten vervelen nooit. Helaas was er onder het rijden niet heel veel kans er echt te veel aandacht aan te besteden. De wegen slingerde namelijk over smalle berg weggetjes, vooral Lon vondt het weer even wennen. En hoe kun je een regenachtige dag nou beter doorbrengen dan heerlijk binnen met een heleboel spelletjes. Dus dat is wat we deden en daar zijn we eigenlijk de rest van de dag niet meer mee gestopt. Het was echt heel gezellig en we hebben flink gelachen. Het is een leuke afwisseling zo met z’n viertjes, hopelijk mogen we nog een tijdje genieten van elkaars gezelschap.

Dat was het weer.

Diesel78,33
Ferry*205,38
Totaal466,06
* In Noorwegen gaan we veel gebruik maken van ferries en daarom hebben we deze sectie toegevoegd hier

Route

Gereden Kilometers: 751

1. Wat een heerlijk verhaal! Fijn dat het zo mooi is en dat jullie goed weer hadden bij de preikestolen! Geniet van de mooie natuur en de gezelligheid:)