De Update #23 - Het beloofde land

door Jasper en Lonneke
26 september 2021
Reacties 0

Drie landen dit keer! Tsjechië, Oostenrijk en Italië. Met twee special guests! We gaan naar een plek die Lon kan dromen en naar een plek waar Jasper al jaren over droomt. Jasper heeft al heel lang het gevoel dat Italië het land is voor hem. Koffie, wijn, pasta, ijs.. Het gaat eigenlijk vooral om het Italiaanse eten en drinken dus, maar de mensen, de cultuur en alles wat je daar kunt bezichtigen lijkt hem ook wel de moeite. En gek genoeg is Jap er nooit écht geweest. Hij is met zijn ouders weleens op Sicilië geweest, maar volgens hem telt dat niet. Een tijd terug kozen we tussen of Noorwegen of Italië, het werd Noorwegen. Maar nu hebben we toch even de tijd voor een klein voorproefje in dit land. Want echt ontdekken zullen we het nog niet. Lees snel verder over het eerste deel van dit voorproefje.

Cesky Raj National Park, Tsjechië

Het verkennen van Cesky Rai National Park stond vandaag op het programma. We hadden gister al een klein voorproefje gekregen toen we na de lange rit nog even onze benen gingen strekken. En dat beloofde veel goeds. Ondanks dat we ongeveer wisten hoe het er uit moest zien werden we omver geblazen door hoe mooi het was. Maar vandaag gingen we het park dan echt verkennen. We hadden een wandeling van 13 km gevonden op Alltrails die we zo’n beetje gingen volgen. We begonnen weer met het stuk wat we ook gister hadden gezien, want dat stuk wilde we nog een keer doen. We liepen hier tussen prachtige pilaren en tussen smalle tunneltjes door, trappetjes op en trappetjes af. En iedere keer als je weer tussen een speet uitgepiept kwam kreeg je weer opnieuw een mooi uitzicht op de mooie hogen pilaren. We probeerde met de camera’s goed vast te leggen wat we daar zagen maar omdat alles zo dicht bij je was maar zo hoog was het vrijwel onmogelijk te laten zien hoe mooi en leuk het er was. Maar al snel kwamen we op een nieuw stukje en werden we zo door de omgeving in beslag genomen dat we ook wat van de paden af dwaalde om de rotsformatie beter te kunnen bekijken. Toen kwamen we uit bij een heel mooi uitzichtpunt uit vanwaar we heel mooi naar het kasteel konden kijken en heel mooi over grote rotsformaties. Hier vloog Jap nog met de drone wat echt hele vette beelden gaf. In tegenstelling met met de camera lukte het met de drone heel goed om weer te geven wat voor gevoel je bij zo’n gebied hebt en krijgt. Het was moeilijk om weg te gaan van deze mooie plek maar uiteindelijk gingen we verder met de wandeling. We liepen door een mooi bos over oude wegen (of zo leek het), de bomen waren enorm hoog en daar tussen stonden dan weer van die mooie rotspilaren. Het is heel gek om te bedenken dat die rotsen zijn ontstaan omdat hier vroeger de bodem van de zee was. We vonden het allebei echt indrukwekkend en mooi om hier rond te lopen. Verderop kwamen we bij een kasteel waar we even rondgekeken en lekker geluncht hebben. Het was best wel druk in het park met vooral Tsjechen. Veel mensen waren paddenstoelen aan het plukken! Op de terug weg naar Bob liepen we over een wat hoger deel waar veel mooie uitkijkpunten waren over de rotsformaties zo konden we goed zien hoeveel het er waren! Toen we terug waren bij Bob besloten we nog een klein rondje te lopen richting het kasteel in het dorpje dicht bij ons, we konden hier nog naar twee mooie uitkijkpunten lopen waar we nog niet geweest waren. Uiteindelijk hadden we heel wat kilometertjes in de benen en vonden we dat we een lekker koud drankje hadden verdiend. Bij het kasteel dronken we 0.5 liter appelsap en 0.5 liter bier, mag jij raden hoe duur dit was…..hahah… 3 euro… 1.50 per drankje ?. Zo goedkoop hebben we het echt al heel lang niet meer meegemaakt. In Noorwegen kon je voor hetzelfde i.p.v. 1,50 15,- betalen! Daarom kon er na het eerste biertje ook nog wel een tweede vanaf. We hebben gezellig zitten kletsen en naar de mensen om ons heen gekeken.

Serfaus, Oostenrijk

De volgende stop is een zeer bekende stop, vooral voor Lon. Vrijwel al haar vakantie herinneringen als kind zijn gemaakt in Serfaus. Maar dan in de winter. Jap is een paar jaar geleden ook een keer meegeweest naar deze plek op wintersport. Maar nu zouden we het zien in de zomer. En wel samen met Lon’s ouders! Die konden we al vanaf ver naar ons zien zwaaien op de oprit van het hotel. Het is natuurlijk heerlijk elkaar weer te zien nadat we elkaar al een paar maanden niet gezien hebben. ’S avonds gingen we dan ook gezellig uit eten om bij te kletsen over de afgelopen tijd en natuurlijk ook over de avonturen van mijn ouders in Serfaus. Zij hadden op hun eerste dag vakantie een pittige wandeling gemaakt waar ze nog steeds van nagenoten. Ze waggelde na het opstaan vanuit de stoel steeds de eerste paar stappen door de spierpijn maar dat weerhield ze er niet van om met ons de volgende dag meteen weer verder te gaan ontdekken. Geen lift omhoog, gewoon de berg omhoog lopen. Gelukkig zijn we door Noorwegen getraind en konden we ze bijhouden. Eenmaal boven kwamen we bij een mooi meer en die zie je in de winter natuurlijk niet. Maar het berghutje waar we vaker gegeten hebben herkende we natuurlijk wel. We bestelde meteen een lekker koud drankje en heerlijke Oostenrijkse specialiteiten die mij meteen weer terug brachten naar ‘de vakanties van vroeger’. Na een lekkere lunch, pakte we een lift nog wat verder omhoog om vervolgens via een langere route, aan de andere kant van de berg, weer terug naar het dorp te lopen. Onderweg waren er allerlei leuke rust plekjes, uitkijkpunten, koeien en plantjes te bewonderen. En het was ook erg grappig om uit te kijken naar de plekken waar je normaal gesproken in de winter skiet. Het weer was prachtig, mijn ouders waren bij ons, voor wat meer kun je nog wensen? Nou, een heerlijk zwembad met sauna misschien? Daarmee sloten we lekker de dag af!

De volgende dag reden we naar het plaatsje Imst naar de Rosengartenschlucht. Dit is een kloof met een stromende rivier er door waarlangs je door de kloof kunt lopen. Het was erg mooi en erg leuk om dit met mijn ouders te doen. Wij dachten dat wij altijd veel foto’s namen als wij op een nieuwe plek zijn, maar haha in vergelijking hoeveel foto’s en filmpjes mijn vader gemaakt heeft op deze plek is dat helemaal niets. Hahah! Hij vond het gewoon een heel prachtige plek, en dat was het ook zeker. De klif wanden waren prachtig hoog, het water had allerlei mooie wegen in de rots uitgesleten en viel regelmatig in een mooie waterval naar beneden. We hadden de auto bovenaan de kloof geparkeerd, dus op de heen weg liepen we door de kloof naar beneden naar het dorp. Eenmaal daar aangekomen was het lunchtijd. Perfect! We hebben daar heerlijk gegeten maar moesten daarna met onze buikje rond weer door de kloof omhoog. We sloten de dag weer af heerlijk met een plons in het zwembad, de sauna, vegetarische kroketjes en een spelletje. Ja je leest het goed, vegetarische kroketjes! Mijn ouders weten wel wat wij lekker vinden en missen vanuit Nederland! Buiten de kroketjes, die overigens niet echt op onze lijst stonden net als de heerlijke kaas van de kaasboer en chocolade pepernoten.. hahah.. Hadden we ze om heel wat boodschapjes gevraagd om voor ons mee te nemen omdat spullen onderweg bestellen toch een beetje lastig is. Al die spullen moesten we helaas de volgende morgen weer in Bob zien te krijgen.. Het paste maar net.. haha, nee hoor grapje. Maar helaas was het gezellige samen zijn met mijn paps en mams weer voorbij… met een brok in mijn keel zwaaide we ze weer uit. Onderweg naar de volgende stop.

Gardameer, Italië

Het is zover, we zijn in Italië, het land waar Jap toch eigenlijk al heel lang een keer naar toe moest. Hij houd van koffie, pasta, wijn en Italiaanse eten en toetjes dus het moest er wel echt een keer van komen. We beginnen onze reis door Italië bij het Gardameer, maar eerst doen we een zoektocht naar een goedkoop simkaartje om internet te kunnen gebruiken. Hiervoor namen we een afslag naar een winkelcentrum in een niet toeristisch gebied. Hierdoor was het krijgen van een simkaartje toch nog wel een uitdaging omdat ze nergens Engels spraken en vele wilde het daardoor ook niet proberen om op een andere manier met ons te communiceren. Het is na alle landen waar Engels heel goed te gebruiken is echt even wennen en eigenlijk heel leuk. Eindelijk een land waar het niet persee overal makkelijk is. Uiteindelijk komen we met de hulp van een geduldige mevrouw die geen enkel woord Engels spreekt met handen en voeten eruit en hebben we een simkaart om hier in Italië te gebruiken. Daarna reden we door naar een klein plaatsje, een half uur de bergen in, maar in de buurt van het Garda meer. We hebben een mooie camperplaats gevonden die gratis is waar veel andere mensen staan, maar waar we ook een prachtig uitzicht hebben over de bergen en de wijnvelden. Nadat we zijn aangekomen lopen we eerst nog even het dorpje in om onze benen te strekken en op verkenning uit te gaan. We hebben allebei meteen echt zo’n Italiaans, mediterraans gevoel. Het is echt geweldig weer en we kunnen nog heerlijk op onze slippertjes en met korte mouwen hier rond lopen. We zien al veel kleine restaurantjes en gelaterias. Ook komen we echt een geweldige buurtwinkel tegen waar Jap het echt niet kan laten om even binnen te gaan. Hier koopt hij alleen een lekkere lokale fles wijn, maar hij had de hele winkel wel leeg willen kopen zoveel lekkere dingen waren er. Heerlijke grote stukken Italiaans kaas, grappa, limoncello, de heerlijkste wijnen, koffie…. Hij was echt helemaal gelukkig. Hij was bijna euforisch toen hij daar door het dorp liep en ik moest regelmatig een beetje om hem giechelen. Hierna hebben we heerlijk buiten bij de camper kunnen eten en gezellig zitten tafelen. Het was echt een heerlijke avond en een heel goed begin van onze week in Italië. De volgende dag gingen we dan echt het Garda meer en zijn plaatsjes verkennen. We namen de toeristische route die langs het Garda meer liep en wauw wat is het hier mooi. We begonnen in het Noorden van het Garda meer en daar is het water omringd door mooie steile bergen. Heel indrukwekkend, heel mooi en leuk om langs de kust te rijden. Het is ook echt prachtig weer en al snel komen we langs wat kleine kiezelstandjes en besluiten we te stoppen voor een duik en chillen op het strand. Het water is heerlijk verkoelend en we doezelen wat op het strand. We hebben allebei echt een heerlijk vakantie gevoel. Na ook nog even lekker met een salade te hebben geluncht rijden we door naar het eerste dorpje langs het Garda meer dat we wilde verkennen, wat heel symbolisch ook echt Garda heet. Het is een leuk, gezellig toeristisch dorpje met mooie straatjes. We vinden hier nog een super plek om een ijsje te scoren die echt heel lekker is. Omdat het niet heel groot is en we nog 2 andere dorpjes op het programma hebben rijden we door naar het volgende plaatsje Peschiera del Garda. Dit is een iets groter plaatsje en vinden we allebei iets minder leuk. We lopen hier door alle kleine straatjes heen en vinden uiteindelijk een leuk plekje om een voorafje te eten. Ons plan is om lekker een uitgebreid lang diner te hebben, waarbij we op verschillende plaatsen wat eten en drinken en vooral gerechtjes lekker delen. We drinken hier een lekker wijntje en eten een kaas fondue met truffels. Daarna rijden we door naar ons laatste plaatsje op het programma en ook meteen onze slaapplek, Sirmione. Dit plaatstje ligt op een schiereiland dat uitsteekt het Garda meer in. We parkeren de bus en lopen dan richting het plaatsje wat nog een redelijke wandeling is. Maar als we eraan komen wordt Jap echt verrast met hoe schattig dit plaatsje is. Lon is hier al een keer eerder geweest met haar ouders toen ze 15 was, maar dit plaatsje is leuk genoeg om nog een keer te bekijken. Het is er erg druk maar wel echt gezellig druk. We slenteren lekker door alle straatjes en kijken ondertussen al een beetje of we een plekje voor het eten kunnen vinden. We zoeken een restaurantje wat niet te gericht is op toeristen in de hoop dat we daar het beste eten vinden. Nadat we de stad van voren tot achter hebben rondgelopen vinden we uiteindelijk een leuk Osteria’tje waar het op het terras al vol is en we alleen binnen kunnen zitten. Hier delen we echt super lekkere gerechten, we hebben pasta a la Norma, een aubergine schotel en nog een bruschetta. Het was echt geweldig lekker en Jap sluit ook nog eens af met een heerlijke Italiaanse doppio. Je merkt het we houden van lekker eten en al helemaal van dit geweldige Italiaanse eten. Hierna slenteren we voldaan terug naar de bus waar we snel lekker gaan slapen. Wel met de ventilator aan want pff het is benauwd….eindelijk!

Verona, Italië

Op die vakantie die Lon met haar ouders bij het Garda meer was zijn ze ook al in Verona geweest. Maar ik kon mij Verona herinneren als een mooie stad. En dat was het ook zeker. Het was wel echt een grote stad en het was weekend en er was een sport evenement door heel de stad georganiseerd waar kinderen ‘ouderwetse’ sporten konden uitproberen. Dus het was ook echt druk in de stad. Maar waarschijnlijk bouwen we zo goed op van rustig naar steeds drukker. Want de volgende stop is Venetië en daar zal het waarschijnlijk echt nog een slag drukker zijn dan in Verona. We hadden de auto redelijk ver uit het centrum geparkeerd in een woonwijk. En als je het dan toch hebt over opbouwen in drukte. Zo konden we ook heerlijk op een rustige manier de stad in lopen. We kwamen al snel een écht Italiaan koffie tentje tegen waar Jap graag een kopje koffie dronk, en omdat het nog ochtend was bestelde hij als een echte Italiaan, en omdat hij er zo van houdt, een lekkere cappuccino. We zaten omringt door Italianen en het was heerlijk om naar hun gesprekken te luisteren zonder er een woord van te verstaan. Na een tijdje slenterde we door en dwaalde lekker door de stad. Ik wist dat er een balkonnetjes moest zijn van Romeo en Julia hier in de stad. Dus daar wilde we een kijkje nemen. De plek werd al ruim 50 meter voor de plek aangekondigd door een hele hele lange rij. Helaas, maar dat vonden we het wachten niet waard, dus slenterde we gewoon lekker verder en dwaalde lekker door de straatjes achteraf. We vonden een heel leuk straatje met allemaal kleine restaurantjes en kozen naar ons idee daar de leukste uit. Het is vrijwel onmogelijk om in het centrum van een grote stad als Verona iets te vinden wat zogenaamd echt authentiek is, alles heeft ook een Engelse menukaart en misschien zelfs wel gerechten op het menu staan die er vooral op staan voor ons als toerist. Maar toch vind ik het echt een sport om op zoek te gaan naar een zo authentiek mogelijke ervaring voor die plek. Door juist niet aan de grote pleinen te gaan zitten, goed te kijken of eigenlijk luisteren na wie er op de terrassen zitten van het restaurant en te kijken hoe hun menukaart er uit ziet. En we hadden met het restaurant wat we kozen weer echt een schot in de roos. Het eten was fantastisch! Na het eten slenterde we nog wat verder door de stad. Jap dronk nog een lekkere espresso aan in een mooie koffiebar en daarna waren onze missies voldaan en namen we een lange route terug naar Bob.

Het was een heerlijke week! Voor volgende week staan er weer nieuwe special guest op het programma en nog veel meer Italië!