De Update #29 - Het Verre Noorden

door Jasper en Lonneke
14 november 2021
Reacties 2

De aankomst van Amanda’s vader afgelopen week zorgt ervoor dat de klussen die we nu op de finca doen iets aan het veranderen zijn. Waar de focus eerst volledig op de tuin lag, is deze sinds zijn komst verschoven naar klussen in en om het huis. Of eigenlijk vooral het schilderwerk van de kozijnen, een klus die we de komende weken nog veel uren aan zullen besteden, want geloof ons dat zijn er heel wat. Ook hebben we deze week een opbergplaats in de bus gemaakt voor het surfboard wat ik heb gekocht. Vooralsnog vervoerde we het surfboard voornamelijk op het bed, maar dit is toch niet erg praktisch. Dus na lang puzzelen hebben we een opbergplek weten te maken direct achter de achterdeuren, waarbij het surfboard het minste in de weg staat. Onderaan de update lees je weer wat ons deze week op de Finca heeft beziggehouden, maar wat toch wel echt het leukste is aan onze tijd hier zijn de uitstapjes.

Deze week wilde we de andere kant van het eiland gaan verkennen en hiervoor konden we woensdagmiddag al op weg. We hadden voorgesteld dat Nicolo, de workawayer die hier samen met ons is, mee kon rijden richting La Laguna. Dit is een studentenstad en onze eerste stop op onze trip. Nicolo ging hier in een hostel slapen en vanuit daar ook het de Noordoostelijke kant van het eiland verkennen. Het was nog een flink stuk rijden, vooral ook omdat we besloten hadden om over de Teide heen te rijden. De eerste stop op onze weg naar het noorden maakte we bij een enorme boom, we knuffelde de boom even met zijn drieën en maakte wat foto’s voor we verder reden. Naarmate we hoger kwamen stopte we steeds vaker om van het uitzicht te genieten, vooral ook omdat we op een gegeven moment boven de wolken uitreden. Het was echt een prachtig gezicht om zo op de wolken neer te kunnen kijken, het zag er echt magisch uit. En doordat we boven de wolken reden was het weer ook meteen een heel stuk beter en met het zonnetje was het zelfs een stukje warmer dan op de Finca. Al snel kregen we El Teide in het vizier en genoten we op verschillende plekken van deze magische vulkaan. Als je hier rijdt heb je echt het gevoel dat je op een totaal andere plek bent en niet meer op het eiland waar de Finca staat. Het vulkanische bijna woestijnachtige landschap is echt heel mooi. Vorige week hadden we hier al een voorproefje van gehad maar nu konden we het pas echt goed verkennen. Op een gegeven moment waren we bij een uitzichtpunt waar het leek alsof we op Mars waren. Hier hadden we niet alleen het gevoel dat we Tenerife verlaten hadden maar we hadden het gevoel dat we onze planeet verlaten hadden. Het was echt een prachtige rit en hebben echt zoveel verschillende uitzichten op El Teide gezien, het bevestigde voor ons nog eens hoe divers dit eiland is. Het was ook heel leuk om deze ervaring met Nicolo te kunnen delen en hem zo ook een stuk van dit prachtige eiland te kunnen laten zien. Het duurde echt een halve dag om hier over deze mooie berg naar La Laguna te rijden, maar dat was totaal geen straf zoals je wel hebt kunnen lezen. Toen we eenmaal in La laguna aankwamen gingen we meteen op verkenningstocht door het stadje op zoek naar een plek om te eten. Je merkte meteen dat het een studenten stad was waarbij er heel veel studenten overstraat liepen en er een gezellige sfeer hing. We dwaalde een hele tijd door het stadje en vonden een leuk plekje om even met zijn drieën wat te drinken en pinchos te eten. Na de eerste honger gestild te hebben gingen we verder op zoek naar een plek om te eten, waarbij we uit kwamen bij een Pakistaans tapas restaurant. Het restaurant hing vol met foto’s uit Pakistan en gebedsvlaggen en het eten was echt heerlijk. Na het toetje namen we afscheid van Nicolo die naar zijn hostel ging en reden wij verder naar onze slaapplek. We hadden een plek gevonden midden in het Anaga bos, het was ondertussen al pikkedonker dus toen we aan kwamen op de plek konden we nog niks zien van dit prachtige bos. We hadden hele goede reviews gelezen over deze slaapplek maar het voelde toch een beetje spooky, we besloten toch om binnen langs door de bus naar achter te kruipen en snel alle deuren op slot te doen en te gaan slapen.

De volgende dag toen we wakker werden zagen we hoe fantastisch mooi de plek was waar we geslapen hadden, midden in een super mooi bos. We begrepen ook meteen waarom het zo donker was toen we aankwamen, het was namelijk echt een heel dicht bos. Na het ontbijt trokken we meteen onze wandelschoenen aan en gingen we op weg om het bos te verkennen. Het bos is echt prachtig en we zagen zelfs Eucalyptus bomen onderweg. De geur brengt ons altijd meteen terug naar Australië. Het was een relatief klein rondje maar gaf toch een heel goed gevoel van hoe mooi en anders het hier is. Na de wandeling reden we weer terug naar La Laguna omdat ons internet niet werkte en we dit toch nog even wilde uitzoeken. We liepen dus even langs de Orange shop en daarna ook nog even langs een bakkertje die we gister al hadden gespot. Hier hadden ze heerlijke zoetigheden voor Jap en een super lekkere Frappuccino voor Lon. Hierna gingen we op weg naar het strand en wel een van de mooiste stranden van het eiland, Playa de Benijo. Het is een zwart strand met echt een prachtige ligging met super steile kliffen naar boven. De zee heeft hier een hele sterke stroming en was daarom niet geschikt om echt in te zwemmen, maar meer om even lekker op te frissen. We genoten op het strand van het uitzicht en vooral van de vele foto’s shoots die hier werden gehouden. Het blijft altijd zo lekker om te kijken naar andere mensen en hoe die plekken verkennen en gebruiken. Hier waren er een hele hoop mensen die in de branding hele fotoshoots hielden waarbij er heel wat verschillende poses werden aangenomen en de man van alle kanten de foto’s nam. Voor de zonsondergang en onze tweede overnachting in de bus schoven we 1 strandje op. We stonden met het busje zowat op het strand en hoorde op de achtergrond heerlijk de golven breken. Tijdens het eten werden we nog vergezeld door Karl, hij at gezellig een hapje mee ook al was het nogal een moeilijke eter. Karl was de kat die hier rond liep over de parkeer plaats en een hele tijd rond onze bus was blijven hangen. Het was echt heel grappig en hij bleef ook de hele tijd hard miauwen. We werden die avond echt heerlijk inslaap gesust met het geluid van de golven.

Onze derde dag van deze trip begonnen we heerlijk rustig, we bleven lang hangen rond het strand. In de zee werd wel gesurfd maar helaas waren de golven niet echt fantastisch dus besloot Jap er niet in te gaan en in plaats daarvan reden we het Anaga bos weer in. We hadden een wandeling uitgezocht in Chimanada die een ander deel van het Anaga NP liet zien. Het was een rondwandeling waarbij we begonnen met uitzicht over heel mooi dorp met terrassen en ruige bergen op de achtergrond. Waarna we over een combinatie van weg en bergkammen terug liepen. De uitzichten waren echt heel mooi en weer totaal anders dan wat we tot nu toe op dit eiland gezien hebben. Toen we weer terug waren bij Bob reden we door de bergen terug naar La Laguna om Nicolo weer op te pikken. We liepen natuurlijk nog even snel langs het frappucino plekje waarna we op weg gingen naar de finca. Onderweg stopte we nog op een mooi plekje om van de zonsondergang en avond eten te genieten.

Eenmaal terug op de Finca ontmoette we Eva die tijdens ons reisje was aangekomen op de Finca. Eva is ook Nederlands en bleek heel toevallig echt super dicht bij ons in de buurt in Utrecht te wonen. Het klikte meteen heel goed met haar. Ook ontmoette we de moeder van Amanda die ook tijdens onze afwezigheid was aangekomen. We speelde die avond ook nog even gezellig een spelletje om zo elkaar wat beter te leren kennen. De volgende ochtend had Lon een meidenochtend. Anna, Amanda, Eva en Lon gingen samen naar een spa in de buurt waar ze ook nog lekker hebben geluncht.

Heel veel liefs,

Jap en Lon

Taken van de Week

Taken van de week: We hebben een begin gemaakt om al het houten raam werk te schuren en voor te bereiden voor schilderen. Onze ochtenden beginnen altijd met een heerlijk wandeling met de honden waarbij we elke dag weer een andere zonsopkomst zien. We plantten aardappelen en soya bonen, waarbij we eerst de grond steen vrij hebben moeten maken en moeten bemesten. Begonnen met het filmen van de promotie video die Jap voor Amanda zal maken.