De Update #84 – De Kust af naar het Zuiden

by Jasper and Lonneke
27 November 2022
Comments 0

Deze week is het een korte. We merken dat zodra we aan de kust zijn onze dagen een heel stuk rustiger zijn en we vooral veel in de bus of op het strand hangen. Het is vaak gewoon te warm om je heel druk te maken overdag en daardoor zijn onze stukjes natuurlijk ook een stuk minder uitgebreid. Maar laten we er toch maar in duiken.

Onze eerst volgende stop op de weg naar het zuiden langs de kust was Puerto Escondido. Hier merkte we echt dat we meer op de toeristen route begonnen te komen. Veel in de stad was meer op toeristen gericht en ook liepen er weer veel meer Europese toeristen over straat. Puerto Escondido heeft een heel aantal mooie stranden welke aan eentje we onze camper parkeerde om gratis te kunnen slapen. Met de deur open konden we het strand zien en de zee horen ruisen. Dit is toch echt weer een van de redenen waarom we het in ons busjes reizen zo geweldig vinden. We verkende de stad en aten in een leuk en hip Thais restaurant. Het was leuk om weer in toeristisch gebied te zijn. De surf was helaas erg slecht en het water vol met beginnende surfers wat het niet aantrekkelijk maakte om het water in te gaan. Wel vonden we echt een geweldig mooi strand waar we twee dagen achter elkaar naar toe gingen om te relaxen in het water.

Hierna reden we weer verder naar het kleine kustplaatsje Zipolite. Ook dit was toeristisch maar weer op een hele andere manier, veel meer op een hippie manier. Lees, tantra massages, tarot lezingen en yoga studios op elke hoek van de straat. Het strand van Zipolite staat ook bekend als naakt strand. Tijdens een wandeling langs het strand merkte we dat dit soms best handig kan zijn als je je zwembroek niet mee hebt en toch wil zwemmen, haha. We besteedde onze tijd hier vooral met relaxen bij de bus, wandelen over het strand en het dorpje Zipolite en Mazunte verkennen. Mazunte was het dorpje naast Zipolite en hier gingen we met een colectivo, een gedeelde taxi waarbij je achterin een pick-up gepropt zit, naar toe. Ook Mazunte was een leuk dorpje om doorheen te wandelen en van het strand te genieten. We genieten echt van dit soort kleine kustplaatsjes en ondanks dat Puerto leuk was is dit toch meer onze stijl, op de tantra massages en tarot lezingen na natuurlijk, haha. Op de camping ontmoette we ook nog een Belgisch stel die al heel lang met hun bus af en aan rondreist in de Amerikas. Het was vooral erg inspirerend omdat de man een Dwarslaesie heeft. Reizen is dan natuurlijk niet een gegeven vooral niet met een camper. Hij had zelf een aangepaste camper gebouwd waar hij met zijn rolstoel super goed mee uit de voeten kon. Ook ondervonden ze weinig problemen met reizen. Uiteindelijk geld toch altijd weer, waar een wil is is een weg.

Na een paar dagen was het toch weer tijd om door te rijden en gingen we op weg naar Bahia San Augustin. Hier zat een camping die we getipt hadden gekregen van Coen en Saskia en van het Belgische koppel. Deze camping, Don Taco, is van een Nederlands stel die dit 5 jaar geleden is begonnen. Omdat het erg klein is hadden we al een plekje gereserveerd en dat was maar goed ook want Frans had voor ons het laatste plekje vrij gehouden. De camping was direct aan een mooi strand waarvandaan we meteen konden gaan snorkelen. Frans en zijn vrouw Ans hebben lang in India gewoon en daar een eigen bedrijf in de kinderkleding en dat was te merken want Frans was echt een zaken man. Hij verkocht meteen een leuk boottochtje voor de volgende dag, waarvoor hij zelf ook nog alle andere campinggasten afging om te zorgen dat er meer mensen mee zouden gaan wat de kosten voor ons zou verkleinen. Uiteindelijk gingen we met zijn 8’ten op de boot van Don Taco waardoor het een goedkoop boottochtje was geworden. We voeren in de ochtend naar een Bahia India waar we heerlijk hebben kunnen snorkelen. We zagen veel mooie en verschillende vissen. Na een uurtje gingen we verder naar nog een andere snorkel spot waar we ook weer heerlijk hebben kunnen snorkelen. Lon heeft de smaak echt helemaal te pakken en snorkelt er heerlijk op haar gemakt op los. Het is echt heel leuk om te merken wat een verschil er zit tussen nu en de eerste keer snorkelen. De rest van de tijd relaxte we vooral, werkte we wat op onze computers en moesten we vooral zorgen dat de vele muggen ons niet helemaal lek staken.

Na bijna 2 weken kust werd het hoog tijd om de bergen weer in te vluchten en de koelte op te zoeken. We gingen op weg naar Oaxaca stad wat weer een dag rijden de bergen in was. Hier hadden we lekker een hotel geboekt voor twee nachtjes ter afwisseling. Maar daarover volgende week meer.