De update #54 – Aan het Werk

door Jasper en Lonneke
30 april 2022
Reacties 2

Oke, we moesten er weer aan geloven. Heel eerlijk, we zijn super blij om op deze mooie plek te zijn en de taken die ze voor ons hebben klinken leuk. Maar toch moesten we wat motivatie bij elkaar schrapen om weer aan het werk te gaan.

En de eerste dag was best een pittige dag. We werkte de hele dag in de kas en moesten we de hele harde grond vol met stenen luchtig zien te maken door de grond door een zeef te gooien om de stenen van het zand te scheiden. De plekken waar we stonden waren alleen erg laag waardoor we niet rechtop konden staan. En om in de zeef te kunnen gooien moest je om ene hoekje gooien. Een perfect recept voor rugklachten durft de fysio je wel te vertellen. En dat heeft Jap geweten. Ik had gelukkig alleen flinke spierpijn maar Jap ging de volgende ochtend vrijwel meteen door zijn rug omdat zijn rug zo moe was van het zware werk. Oeps. Maar we deden buiten dit ook een heleboel andere dingen. Mijn persoonlijke favoriet: graven met de graafmachine. Ik vond het er altijd mega ingewikkeld uitzien hoe je met die joysticks zo’n grote machine bestuurd, maar ik had de draai al snel te pakken en het was superleuk om te doen. Een andere favoriet was de afkortzaag. Hiermee moesten we heel heel heel veel planken zagen voor het hek dat we aan het maken zijn in de tuin, maar het is weer iets wat we nog nooit eerder gedaan hebben en daarom superleuk om ervaring mee op te doen. We leren hier echt heel veel leuke dingen, wat echt leuk is. En eerlijk gezegd voel ik me heel vaak een stads huppeltrutje voor het feit dat ik heel veel dingen nog nooit gedaan heb. Zoals het schoonmaken van het kippenhok. In het begin was ik gewoon een beetje bang van die onvoorspelbare dames, wat ik zelf heel gek vond aangezien ik met vogels losvliegend in huis ben opgegroeid, maar deze dames vond ik toch net nog wel even anders en waren duidelijk in de meerderheid in dat kleine hokje. Om nog een keer maar heel eerlijk te zijn, toen ik er net me bezig was, in mijn verdediging wel eerst met de verkeerde tools, vond ik het zo’n rot werk dat ik naar Jap liep en zei: “Ik ben genezen, wij gaan nooit kippen nemen.” Maar nadat ik uiteindelijk het juiste gereedschap had werd het al wat beter. Nadat het hok helemaal schoon was en de kippetjes door het zaagsel aan het rollen waren in het hok, was het toch wel zo aandoenlijk dat ik toch ook wel weer graag kippen wil. Haha. Verder bestonden onze dagen uit veel planten in de moestuin, brood bakken en een beetje schoonmaken.

Op onze vrije dagen was het niet heel moeilijk om te beslissen wat wij gingen doen. We konden niet hiken of iets anders doen en we konden wel, en vooral Jap zijn rug, wat ontspanning gebruiken. Dus gingen we naar de hotsprings waar het gebied hier om bekend is. De eerste dag gingen we naar de meest bekende, Radium Hotspring. Dit was eigenlijk gewoon een groot heet buitenzwembad, wat gevuld wordt met, van nature, heet water uit een natuurlijke bron. Het water was 39 graden en het was heerlijk! Het was redelijk druk maar niet irritant druk. We hebben bijna 3 uur in het bad gezeten en hebben lekker van het uitzicht genoten en gezellig gekletst. En wat misschien nog wel een even leuk hoogtepunt was: ’s avonds konden we voor het eerst echt wildkamperen. Een keer niet op ene parkeerplaats maar gewoon in de vrije natuur. Hier in Canada mag je overnachten in zogenoemd Crownland, en dat was hier. Het uitzicht was prachtig en het weer was goed genoeg om lekker buiten te eten. Hier hebben we dan ook volop van genoten.

De volgende dag was het weer hotspring dag. Maar hoewel die andere ook gevuld werd uit een natuurlijke bron was de omgeving nogal aangelegd. Vandaag zouden we naar een helemaal natuurlijke bron gaan die als een waterval in een rivier valt. Het was even zoeken en we schrokken een klein beetje van de waarschuwingsborden met daarop dat er een beer in het gebied is. Maar de bron was echt spectaculair. Het was echt heel erg mooi. Het water was bij lange na niet zo warm als het water bij Radium, het was meer rond lichaamstemperatuur, en daarom was het heerlijk dat het zonnetje scheen. Maar we hebben ook hier weer uren in doorgebracht. Het was heel erg rustig, vaak waren we maar tegelijk met één ander gezinnetje daar en er waren verschillende baden.

Na deze hot spring waren we zo verrimpeld en verweekt dat we weer terug gingen naar het huis. Ook mede omdat daar ’s avonds een pizza party zou zijn zoals ze dat zelf noemen. Ze hebben in de tuin een pizza oven en als het weer het toe laat stoken ze die gemiddeld 1 keer per week op en nodigen ze een hele bubs vrienden uit. Iedereen neemt wat toppings mee en zij zorgen voor het deeg, super leuk! Dat wilde wij natuurlijk niet missen.

Op zondag, onze laatste vrije dag en de voorlopig laatste dag met prachtig mooi weer gingen we samen met Nicola en zijn hond Sanka voor een wandeling dicht bij het huis. Op nog geen 5 minuten start een wandeling van 13 kilometer naar een waterval. Marc had het idee dat hier geen of nauwelijks meer sneeuw zou liggen aangezien de sneeuw rond het huis ook vrijwel weg is en het zo dichtbij is. Echter had hij over het hoofd gezien dat de temperatuur in een dicht begroeid bos veel stabieler is en de sneeuw daar dus veel langer blijft liggen. Van de 13 kilometer hebben we nog geen 500 meter niet in de sneeuw gelopen, hahah. En op sommige stukken was de sneeuw echt nog heel diep en zakte we met onze benen tot onze knieën diep in de sneeuw. Ook door de sneeuw waren we op een gegeven moment het pad kwijt. Dat was niet heel erg want we moesten gewoon de rivier blijven volgen, maar daardoor liepen we door de losse diepe sneeuw en dat was super vermoeiend. Maar uiteindelijk vonden we het pad weer en liepen we door een mooie vallei en vonden we de prachtige watervallen waar we lekker picknickte.