De Update #55 - Het gaat Bergafwaarts

door Jasper en Lonneke
8 mei 2022
Reacties 0

Na een eerste zware week van werken kwamen we nu in een goed ritme. We besloten zelfs om deze week de eerste vier dagen wat langer door te werken zodat we aan het einde van de week drie dagen hadden om op avontuur te gaan. Het werk ging vooral verder waar we de afgelopen week gebleven waren, gaten graven, planken zagen en planten planten. Het is heerlijk om hier iedere dag buiten met onze handen bezig te zijn, ondanks dat het nog wel fris is buiten, vooral in de ochtend, lijkt het weer toch elke dag een beetje beter te worden. En met de uitzichten op de geweldige bergen om ons heen is werken hier gewoon echt geen straf.

Op donderdag gingen we al op ons eerste avontuur, deze keer gingen we alleen niet samen op avontuur maar apart. Ik ging met Mark en Nicola downhill’en (met je fiets van een steile helling af crossen) en Lon ging op de SidebySide (een soort opgevoerde golfkar) op avontuur. Het was voor mij de eerste keer dat ik ging downhill mountainbike, ik heb al wel vaker met een fiets door de bossen in Nederland gefietst maar echte bergen kom je dan natuurlijk niet tegen. Wat hier in de zomer veel gedaan wordt is je fiets achter in de pick-up gooien, de berg oprijden en dan met je fiets de uitgezette paden afcrossen. We waren met twee fietsen en drie personen omdat dan iemand de truck weer naar beneden kan rijden om ons op te halen. Want de berg op fietsen dat is toch wel echt een beetje te veel van het goede. We begonnen rustig bij de eerste kilometer, je kan tot 16 kilometer omhoog rijden maar dat sloegen we nog even over gelukkig. We laadde de fietsen uit, we zette onze helmen op, deden onze knie beschermers om en stapte op. We begonnen vlak zodat ik nog even aan de fiets kon wennen, ik voelde me aardig zelfverzekerd want dit leek toch echt verdomt veel op mountainbiken door de bossen van Nederland. Maar de zelfverzekerheid was snel over toen we bij het begin van het echte pad kwamen. Het was een heel smal pad steil langs de berghelling naar beneden. Na nog een paar tips te hebben gekregen van Mark trapte ik de rand over en.daar ging ik dan zoevend naar beneden, hopend dat ik heelhuids beneden zou komen.

Ondertussen, haha ja je leest het goed hier komt een echte cliffhanger aan, was Lon op pad met de SidebySide. Ze vond het best spannend om zo in haar eentje door het bos te crossen. Het blijft toch beren teritorrium en ondanks dat ze graag beren wil zien is het toch ook wel heel eng om beren te zien. Helaas, of gelukkig het is maar hoe je het bekijkt, kwam ze onderweg geen beren tegen en moest ze al snel omdraaien omdat er nog te veel sneeuw op de paden lag. Maar plezier heeft ze wel gemaakt lekker crossend door de bossen.

Ik zoefde ondertussen met de wind door mijn haren (?) en met samengeknepen billen de berg af. Ik moest af en toe echt flink remmen om de bochten te kunnen maken en af en toe zaten er flinke heuvels in de weg, die meer ervaren downhillers met flinke sprongen over gingen. Maar ik zorgde er vooral voor dat mijn beide wielen op de grond bleven en ik zelf recht op op mijn fiets kon blijven zitten. Eenmaal beneden had ik wel echt de smaak te pakken. Ik begreep helemaal waarom dit zo verslavend is. Ondanks dat je niet hoeft te trappen is het toch heel vermoeiend, je staat namelijk de hele tijd op je pedalen en je bent heel geconcentreerd bezig om te zorgen dat je vooral niet echt van de berg af dondert. Na die eerste keer ben ik nog twee keer van de berg afgereden waarbij het iedere keer een beetje beter ging en meer controle over de fiets kreeg. Hopelijk krijg ik de kans om dit nog een keertje te doen en wie weet komt Lon ook een keer mee om het uit te proberen.

Omdat we allebei toch wel wat moe waren van de week fysiek werken, besloten we er op vrijdag een rustig dagje van te maken. In de ochtend kreeg Bob twee nieuwe banden, omdat na 40.000 km de eerste twee banden al versleten waren. We hadden gehoopt iets langer met de banden te kunnen doen maar helaas. We zijn nu voor iets duurdere banden gegaan in de hoop dat die wel een stuk langer mee gaan. Daarna zijn we op verkenning uitgegaan in het dorpje Golden waar we in de buurt zitten. We maakte een mooie wandeling rond het dorpje, struinde wat door de winkelstraat en dronken een kop koffie in de tweedehands boeken winkel.

De volgende twee dagen bestonden uit echte avonturen, we gingen samen met Mark en de jongens op avontuur met de quad en de sidebyside en we gingen opzoek naar de watervallen op het land van Mark en Flore. In de buurt van het huis lopen heel veel verschillende onverharde wegen die worden gebruikt door de houtbedrijven. Deze kan je super goed verkennen met de quad of de sidebyside, je komt dan weer in nieuwe mooie valleien uit of vind verborgen meren en watervallen. Maar omdat het nog vroeg in het seizoen is zijn veel wegen nog bedekt met een laag sneeuw, waardoor je met de quad of sidebyside nog niet heel ver kan komen. Deze tocht was dan ook vooral bedoelt om te kijken hoe ver we precies konden komen. We namen elke afslag die we konden nemen en reden door tot de sneeuw onze weg versperde. Op de ene weg kwamen we daardoor maar een klein stukje vooruit terwijl we op de andere wegen stukken door de modder konden ploeteren. Het is echt zo leuk om hier door de bossen te crossen. Het andere echte avontuur was dus op het land van Mark en Flore, en op dit stuk land zijn dus drie verschillende watervallen te vinden. De eerste van de drie is heel makkelijk te vinden en konden we met de sidebyside bijna bereiken. Maar voor de andere twee moesten we toch echt uitstappen en een flink stukje klimmen en klauteren. Het was af en toe goed opletten omdat er nog stukken sneeuw en ijs lagen waar je, als je niet oplette, zo door naar beneden kon glijden. Het was heel leuk om deze prive watervallen te verkennen, vooral omdat je weet dat er maar weinig mensen zijn die de kans krijgen deze plek te ontdekken.

Nou dat was hem weer voor deze week, we blijven nog tot 5 Juni bij Mark en Flore om de omgeving nog verder te ontdekken. Daarna duiken we Bob weer in om de rest van Canada, hopelijk zonder te veel sneeuw, te ontdekken.